أسرار وكواليس إعلان الشاب خالد حذفوا مشاهده وطلب نقله للمستشفى فورًا

مفاجأة من العيار الثقيل فجرها الشاب خالد بظهوره في حملة إعلانية لصالح أحد المستشفيات الخيرية المعني بعلاج الأطفال من مرض السرطان وهو الإعلان الذي حقق رواجًا كبيرًا بمجرد عرضه على شاشة التلفزيون..

محمود فوزي السيد أحد صناع الإعلان كشف عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك كواليس الحملة التي تم تصويرها في يومين بحسب تعبيره: «في تمام الساعة 10 ونص مساء قبل تصوير أول مشهد كان خالد في «الكرفان» الخاص به بيلبس أول «طقم» المفروض يظهر بيه في الحارة وهو زي الراجل المصري الصعيدي الأصيل؛ لأن المفروض أنه كان يلبس 5 أطقم في الحارة «صعيدي؛ هندي؛ ماليزي؛ صيني؛ باريسي».. وكان فرحان أوي بالفكرة وأصر على أنه يلبس لبس راجل صعيدي مصري أصيل.

اقرئي أيضًا : هل طلب مطرب أغنية «ديسباسيتو» التعاون مع الراقصة صافينار؟

لأنه في الإعلان إللي ظهر بالفعل لبس شخصيات «جراح.. بالطو طبيب.. وقميص وبنطلون عادي».. وكانت فكرة الإعلان قايمة على أن خالد هيظهر تقريبًا بـ8 شخصيات»، وكشف محمود فوزي السيد عن إصابة الشاب خالد أثناء التصوير بقوله: «نازل خالد فرحان من «الكرفان» وبيحاول يتكلم صعيدي ويهزر مع الناس.. وقع على رجله اليمين «إتلوت» تحته.. اتجمعنا كلنا حواليه نطمن عليه وقعد المساعد الشخصي بتاعه يحط له تلج على رجله وهو بيتألم بشكل رهيب؛ الكلام ده لمدة ساعة يعني الساعة بقت 11 ونص؛ والليل بيخلص الساعة 4 تقريبًا، يعني فاضل أربع ساعات على طلوع النهار والتصوير المفروض أنه ليل في الحارة.»

ويكمل: «طلبنا منه نروح المستشفى نشوف رجله «إللي ورمت جدًا من عند القدم من تحت» أو نلغي التصوير زي ما كتير من «نجومنا» بيقرروا لو إيديهم «اتجزعت بس» مش اتكسرت.. وديه خساير لو تعلمون عظيمة».. قالنا: يعني الأطفال إللي بنعمل لهم الإعلان مستحملين مرض السرطان.. أنا راجل كبير مش هستحمل علشانهم وقعة على رجلي.» وكشف السيد عن حذف بعض مشاهد الإعلان وعمل تعديلات عليه بعد إصابة النجم الجزائري الشهير بقوله: «قام الشاب خالد وبدأ يصور وإللي يركز في الإعلان هيلاقيه معظم الوقت واقف مكانه ولما بيتحرك هيلاقي صعوبة في حركته «عكس مشاهد المستشفى تمامًا».

ويحكي السيد عن باقي الكواليس بقوله: «طبعًا كان في صعوبة أو استحالة أنه يروح بعد كل شوت الكرفان ويغير اللبس علشان يلبس بقية الأطقم، فكان القرار بالاكتفاء باللبس الصعيدي احترامًا للراجل إللي احترمنا واحترم مصر ومستشفى أطفال في مصر جاي من بره مخصوص يعملها إعلان متبرعًا بأجره كاملاً «وأقسم بالله أول ما خلص التصوير صعب علينا جدًا لما قالنا: ودوني المستشفى أنا مش قادر.»

اقرئي أيضًا : اتهام ممثل كبير بالترويج للمخدرات

وعما دار في المستشفى كشف محمود فوزي السيد بعض التفاصيل: «طلعنا على المستشفى الساعة 8 الصبح عملوله أشعة وطلع في «شرخ» في القدم والدكتور قال لازم تتجبس 3 أسابيع... رفض خالد وقاله شوفلي حل تاني، أنا لازم أسافر بعد بكرة؛ الدكتور قال ممكن جبيرة بس متحطش رجلك على الأرض 4 أيام ولما تسافر برضه لازم تجبسها، وعلى فكرة خالد راح وجبس رجله ولسه فاكك الجبس من أسبوع.»

يذكر أن هذه هي المرة الأولى التي يشارك فيها الشاب خالد في حملة إعلانية مصرية، وكان الفنان تامر حسني قد سبقه بعمل إعلان خيري لصالح نفس المؤسسة، عُرض مع بداية شهر رمضان.

أضف تعليقا
المزيد من مسلسلات وبرامج رمضان