"مكنتش أتخيل يبقى معايا فلوس" .. أحمد حلمي: عشت طفولة قاسية

أعلن الفنان أحمد حلمي خلال لقائه مع الإعلامي أنس بوخش فى برنامجه AB Talks عن حياته الشخصية وذكريات طفولته.

أبرز تصريحات أحمد حلمي 

أوضح أحمد حلمي أنه عاش طفولة صعبة قائلًا : "عشت ظروف مادية قاسية في طفولتى ووالدي بيعمل فى السعودية السعودية  10 سنين ورجعنا لمصر وحاول استثمار فلوسه وخسرها".

أضاف "واعتمدت على نفسى واشتغلت أكثر من شغلانة وقت دراستي وكنت برسم على زجاج المحلات وبعمل ديزاينات وديكورات المسرح واشتغلت في مطبعة للملابس".


تابع أنه لم يتوقع نجاحه قائلًا "عمري ماتخيلت إني هيبقى معايا فلوس وأبقى مشهور".

علاقة أحمد حلمي بوالده

أعلن أحمد حلمي أيضا عن مدي حبه لوالده قائلًا "أنا كتبت اهداء لوالدي في الكتاب الوحيد اللي عملته وقلتله فيه ابي هل تراني كما اراك دوما في منامي".

أضاف وهو زي الشجرة اللي ماتت بس جذوره جوايا وهو بيصعب عليا لانه تعب وهو كان اكتر شخص صانع امل في حياتي بسبب معاناته وأن مفيش حاجة اسمها مستحيل وأن وجود ربنا جوة الإنسان مهم لأن كان معتدل ووسطي وبيحب ربنا جدا وربنا كان بيحبه وعمري ما شفته غير راضي ولما فلوسه راحت حد جابله هدية ومش عايز اقول رشوة لكن هو طرده بالأدب ولما سألته قالي أن الشخص دة ليه مصلحة في الشغل وعايزه يمشيهاله

تابع وهو متأثرش لما فلوسه راحت وعمل عملية قلب مفتوح وخرج منها بأثر جانبي زي "الزغوطة" وفضل بيها 12 سنة ومكنش بيقدر يكمل جملة بدونها ودة شيء مؤلم ومكنش بيتعصب وكان بيقوم بطلبات بيته واحنا لو مش نايمين كويس بنبقى متعصبين وبعد كدة جاله سرطان.

يذكر أن آخر اعمال الفنان أحمد حلمي مسرحية "ميمو" الذي عرضت بالمملكة العربية السعودية، على خشبة المسرح العربي بسيتي ووك بمدينة جدة، على مدار 5 أيام ورفعت خلالها شعار كامل العدد.

المسرحية من بطولة أحمد حلمي، أحمد رزق، هنا شيحة، حمدي الميرغني، نورإيهاب وتأليف ضياء محمد، إخراج هشام عطوة.

يجسد أحمد حلمي، الشخصية الرئيسية في المسرحية الذي يطل على جمهوره في العاصمة الرياض بعد غياب طويل عن المسرح امتد لأكثر من 20 عاما، من خلال أحداث المسرحية الكوميدية المليئة بالفكاهة والمواقف الساخرة.

إذا أعجبكِ هذا الموضوع اقرئي أيضًا "اللغة الثالثة" أحمد حلمي يكشف سر نجاح واستمرار زواجه من منى زكي 

أضف تعليقا
المزيد من مشاهير العرب