"جهلي مش بإيدي".. حمو بيكا يستنكر الهجوم عليه بعد تهنئته لطلاب الثانوية

 

خرج مؤدي المهرجانات حمو بيكا عن صمته ليرد بقوة على المتنمرين من خلال بوست كتبه عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك".

وكتب حمو بيكا: "بتقولوا عني جاهل ومش متعلم.. مع أن دي حاجة  انا عمري ما أنكرتها ولا حتى خبيتها على الناس ومن يوم ما ربنا كرمني واتشهرت وبقى ليا جمهور.. بس هارجع واقول لكم تاني أنها حاجة مكنتش بإيدي".

وأضاف بيكا: "انت بقى يا متعلم.. التعليم علمك انك تقعد تعاير الناس بعيوبها؟! التعليم علمك انك تفضل تتنمر على خلق الله ؟!  التعليم علمك انك مباح ليك الشتيمة في حد هو أقل منك في شيء ؟! أكيد لا.. فمتجيش من ورا شاشة وكيبورد تعمل فيها عم الناصح".

وتابع بيكا: انت اصلًا ماوراكش حاجة تعملها ! أنا متعلمتش وما نُلتش الشرف الكبير ده.. بس اتعلمت حاجات كتير في الدنيا انت متعلمتهاش لسه. اتعلمت احترم الكبير والصغير.. اتعلمت اشقى واتعب من صغري.. اتعلمت اني مغلطش في حد.. اتعلمت حاجات كتير جدًا في حياتي انت عمرك ماهاتتعلمها طول ما انت باصص للناس.

واختتم حمو بيكا قائلا: "فكر في كلامك كويس، وكومنتاتك كويس قبل ما تكتبها، وقبل ما تقول انك متعلم افتكر انك في "تربية وتعليم" يعني التربية قبل التعليم.. صباحكم فل".

 

 

 

بتقولو عني جاهل ومش متعلم .. مع ان دي حاجة انا عمري ما انكرتها ولا حتي خبيتها علي الناس ومن يوم ما ربنا كرمني واتشهرت...

Posted by ‎حمو بيكا / Hamo Bika‎ on Wednesday, August 18, 2021

 

أضف تعليقا
المزيد من مشاهير العرب