لميس الحديدي لسميحة ايوب : لو جالك عريس تتجوزي

 


وخلال استضافتها في برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي عبر قناة أون قارنت الفنانة الكبيرة سميحة أيوب بين أزواجها الثلاثة الراحلين، الفنانين محسن سرحان، ومحمود مرسي، والكاتب والمؤلف المسرحي سعد الدين وهبة وقالت : "إتجوزت محمود وكانت قصة حب كبيرة جدا، واطلقنا وإحنا بنحب بعض علشان أنا بشتغل كتير وكنت ظالماه ؛ اللي تركه محسن سرحان إن أنا كرهت الرجالة كلها. والطلاق كان بسبب الضغط الزيادة عن اللزوم، وإنه يقفل عليكي الباب بالمفتاح، ومتقعديش مع أمك ولا إخواتك، كان صعب الله يرحمه أما سعد الدين وهبة ده راجل عاقل قوي، وحياتنا كانت مع بعض صداقة، ودي الحياة اللي بتستمر."


وتحدثت الفنانة سميحة أيوب في كلمة أخيرة عن دورها في مسلسل إجازة مفتوحة، واضطرار الشخصية التي تلعبها للتفكير في الزواج بعد محاولة إقناع أولادها ليتمكن شخص آخر من رعايتها ووجهت لميس الحديدي سؤال للفنانة سميحة أيوب قائلة:" لو جالك عريس تتجوزي؟"، لترد الفنانة القديرة بالرفض التام قائلة:" ليه بقى.. نضحك الناس علينا ؟ الست بيجي حاجة وسميحة أيوب حاجة تانية". 

 

وقالت الفنانة سميحة أيوب إنها دخلت الفن بمحض الصدفة قالت: " كنت برفقة صديقة لي كانت تؤدي امتحانات وكنا في حصة ألعاب وكنت أرتدي زياً رياضيًا و "كوتشي" وكانت صديقتي مجهزة نفسها لأداء الامتحان في المعهد رحت وقفت  وكانت اللجنة اللي موجودة  وجدوا واحدة واقفة من غير اسم  قالوا لي : اسمك مش موجود؟ قلتلهم لأ أنا مش مقدمة  لأني جاية مع صاحبتي؟ فقالوا لي إنتي بتحبي التمثيل؟ وكنت وقتها لابحبه ولا بفكر فيه سألوني بتحبي تمثلي لمين؟ قلتلهم ليلى مراد ويوسف وهبي هذا الموقف جعل لجنة الامتحان في المعهد تنفجر ضحكاً: مكنتش عارفة إن يوسف وهبي موجود“ .


وكشفت أنها أحبت الفن  من فيلم " الحذاء الأحمر" وكانت تحب الباليه قائلة: "لما أخدت مشهد وبدأت أعمله كان زكي طليمات متجاهلني ومكنش عايزني واللي كانوا عاوزني  كانوا  جورج ابيض والآخرين" وعن موقف رفض  زكي طليمات لها قائلة: مكنش بيقول لي حاجة ولا عاوز يديني واجب ولا ملاحظات  ولما كان يجي يلاقي الطلبة مش مذكرين وأنا أعلق  يقول لي إسكتي.. وتكررت الواقعة لتاني يوم فقال لي تعالي يا فلحوسة.. خدي الملاحظات دي وذاكريها واقرأيها وعندما عدت في اليوم التالي قمت بالأداء المنضبط  وتكرر ذلك في ثاني الأيام وثالثها أثرت إعجابه وقال لي انضمي لفرقة المسرح ".

 

 

 

أضف تعليقا
المزيد من مشاهير العرب