المخرج جمال عبد الحميد يرد على نجل مصطفى محرم: والدك مبيعرفش يكتب وانا اللي كاتب مسلسل "ريا وسكينة"

علق المخرج جمال عبد الحميد على اتهام حسين نجل الكاتب مصطفى محرم، بعدم كتابته لمسلسل ريا وسكينة كما أشار في أحد اللقاءات التلفزيونية، واصفًا إياه بالكاذب.

وقال جمال عبد الحميد : حسين مصطفى محرم بيقول كلام خايب ومش حقيقي، ومسلسل ريا وسكينة أنا كاتبه من الألف للياء، ومصطفى محرم مكنش بيعرف يكتب وكان كاتب المسلسل عن واحد صحفي بيسعى وراء قضية ريا وسكينة وأنهم بيجروا وينطوا في العربيات كلام عبيط، ولما جالي النص كتبته من أول وجديد.

وأضاف جمال عبد الحميد: الممثلين اللي في العمل موجودين سمية الخشاب، رياض الخولي، وغيرهم كتير ممكن نسألهم مين اللي كاتب المسلسل، وطول عمري بكتب أعمال واتعلمت الكتابة أصًلا من أسامة أنور عكاشة.

وكان حسين مصطفى محرم، كتب منشورًا عبر حسابه الرسمي بـ فيس بوك، معلقًا: الأستاذ المخرج جمال عبد الحميد هو حضرتك عشان تعمل تريند تطلع تقول إنك اللي كتبت مسلسل ريا وسكينة، وهو حضرتك تعرف أصلا تكتب مسلسل بمستوى ريا وسيكنة ولا تعرف تكتب بحرفية زي مصطفى محرم ومين حيسمحلك، هل المنتج الكبير جمال العدل كان حيسمحلك ولا والدي كان حيسمح أن حد يكتبله، ولما حضرتك شاطر أوي في الكتابة كدة ليه مشوفناش أي عمل ناجح من تأليف حضرتك، أستاذ جمال عبد الحميد حضرتك كداب.

عرض مسلسل ريا وسكينة في رمضان عام 2005، وضم العمل عدد كبير من النجوم أبرزهم، عبلة كامل، سمية الخشاب، صلاح عبد الله، رياض الخولي، وعدد آخر من الفنانين.

أضف تعليقا