لقاء الخميسي تدعم زوجها بعد استبعاده من المنتخب المصري لكرة القدم

بوست للفنانة لقاء الخميسي تدعم من خلاله زوجها محمد عبدالمنصف على «إنستجرام»، بسبب عدم انضمامه لصفوف المنتخب المصري الأول لكرة القدم.

وكتبت الخميسي: «عمري ما كان ليا في الكورة.. وإنما بعد جوازي تابعت واتفرجت مع أوسه كتير وكنت معاه خطوة بخطوة في مشواره.. وكلمتي دي كلمة حق ما لهاش أي علاقة بإنه زوجي! كلمتي دي عن راجل قوى ولاعب كورة مميز جدًا وعنده إصرار والصفة الوحيدة التي لا تميزه اللؤم والضرب من تحت لتحت !! رجل واضح مجتهد نضيف .. وبما إنه نضيف تحالفت كل الظروف عليه .. ونبتدي بإنه كان بيلعب في نادي كبير وعريق نادي الزمالك وكان معاه جول آخر في نفس السن وكان دائماً صراع مين هيلعب، وكان أوسه جاي من نادي مزارع دينا وقدامه عرض الزمالك والأهلي وكان من أهم الأجوال الشباب».

وتابعت: «ظروف لا يحتملها أي إنسان وضغط نفسي طول الوقت تعرض له أوسه دا مضايقات كتير من «بعض من الجمهور» مدفوع الأجر أو المزقوق، وباقول بعض علشان ما حدش يطلع يقول إن باعمم لأن دي مش حقيقة في جمهور كبير محترم .. وبما إن الشر أحيانا كتير بيكسب في الأول وبما إن المقاومة هي الحل الأمثل، أوسه قاوم وكمل وعافر وتحمل اللي شال كتير اللي إن جه وقت الإنصاف عند رحيل أوسه من القلعة البيضاء ومحاولاته الدائمة وإصراره على تكملة حلمه وحبه الأول الكون وإيمانه بنفسه».

وأردفت: «تألق أوسه وهو في أجواء نفسية مناسبة وإيمان المدربين الأجانب به وعدم تحيزهم لأحد لأنهم مالهمش حسابات غير شغلهم .. رحلة أوسه تستحق كل الاحترام والتقدير .. أوسه الآن في كامل تألقه ورونقه وقادر على حماية عرين منتخب بلده ويستحق التواجد .. ودا اللي يخليني اسأل نفسي: امتى مش هيبقى في حسابات إنسانية في الشغل، امتى هيبقى الفيصل هو الأداء ومن يستحق .. امتى هنخرج عواطفنا برة منظومة العمل في كل مجالات مصر مش بس الكورة .. اللي حصل دا ظلم كبير .. احنا محتاجين نتغير وندي كل ذي حقٍ حقه».

واختتمت: «أوسه من غير المنتخب برده مكمل في النجاح بس إحساس وجوده في #منتخب_مصر ليه رونق وطعم تاني وشرف لكل لاعب وأوسه يستحق، #أوسه_يستحق_منتخب_مصر».

أضف تعليقا
المزيد من مشاهير العرب