عزيز الشافعي يغني أغنية "والله أبدا" لـ عمرو دياب بصوته دون موسيقى

كشف  الشاعر والملحن عزيز الشافعي كواليس أغنية والله أبدًا، التي طرحها الهضبة عمرو دياب مؤخرًا، وقدم خلالها لأول مرة الغناء باللغة العربية.

ونشر عزيز الشافعي مقطع فيديو له مغنيًا مقطع من أغنية والله أبدًا، عبر حسابه على تويتر، وعلق قائلًا:  والله أبدًا.. غنوة تثبت أن الذكاء الطبيعي ممكن يغنيك عن الذكاء الاصطناعي وإنك تقدر بعد ألف سنة تقريبًا من وفاة الشاعر الأندلسي ابن زيدون ترجعه ويبقى تريند والناس تدور عليه وتسمع حكايته تجربة جديدة حاولت بتقديمها أكسر الشكل المتعارف عليه للغنوة المصرية في الكام عقد اللي فاتوا.


وأضاف عزيز: ومن حسن حظي وحظ الغنوة إن عمرو دياب يصدق في التجربة دي ويقدمها التوزيع الموسيقي للغنوة للموزع الكبير عادل حقي ورؤية الهضبة معاه أكيد في إن المزيكا كمان تبقى فيها تجربة جديدة على الودن العربية، وعلى ودني أنا شخصيًا ومتفهم جدًا الصدمة أو المفاجأة اللي واضحة في ردود الأفعال سواء اللي حب الأغنية وطلعها السما ودول الأغلبية الحمد لله.

واختتم عزيز الشافعي حديثه قائلا:  أو اللي مفهمهاش وده طبيعي جدًا، أو اللي محبهاش احنا بس بنرمي حجر في بحر أمواجه هادية وهو بحر الأغنية المصرية اللي طول تاريخها مليانة تجارب واختراعات وتجديد وخروج عن المألوف في محاولات قام بيها أساطير قبلنا بنتعلم منهم، وبنحاول نقول رأينا ونطرح أفكارنا ونتمنى نكون دايمُا أو غالبا عند حسن ظنكم.. بهديلكم الغنوه بصوتي.

أضف تعليقا
المزيد من مشاهير العرب